Aktiv lytning er at modtage informationer, at give informationen mening og respondere på det, du hører. Aktiv lytning er også:
Der skal være ægte lytning – ikke blot en grimasse, der kan passe. Ved aktiv lytning demonstrerer man sin indstilling over for den talende. Tryk avler modtryk, men positivitet avler også positivitet. Kontroller forståelsen. Prøv at udtrykke den overfor den talende, så den talende kan give udtryk for, om den er rigtig forstået.
Man siger “at der er en grund til, at vi har to ører og en mund”. Vi skal lytte bagom det sagte, lytte til vedkommendes perception, følelser og forståelser.
Spørgeteknikker er en central del af aktiv lytning og hjælper med at skabe en dybere forståelse og bedre kommunikation. Der er flere typer spørgsmål, der kan anvendes, hver med deres specifikke formål og effekt.
Åbne spørgsmål opfordrer den talende til at uddybe deres tanker og følelser. Disse spørgsmål begynder ofte med “hvad,” “hvordan,” eller “hvorfor” og kan ikke besvares med et enkelt ord. For eksempel: “Hvordan oplevede du projektets fremskridt?” Åbne spørgsmål anvendes i aktiv lytning for at fremme en mere omfattende dialog og give den talende mulighed for at udtrykke sig fuldt ud. Dette hjælper den lyttende med at få en bedre forståelse af den talendes perspektiv og følelser.
Lukkede spørgsmål kræver korte og specifikke svar, ofte et “ja” eller “nej.” For eksempel: “Har du sendt rapporten?” Disse spørgsmål bruges i aktiv lytning til at bekræfte specifik information eller afklare detaljer. Lukkede spørgsmål er nyttige til at verificere fakta og sikre, at den lyttende har forstået konkrete aspekter af det, der bliver sagt.
Reframing involverer at omformulere det, den talende har sagt, for at give en ny vinkel eller betydning. For eksempel, hvis en medarbejder siger, “Jeg føler, at jeg aldrig får noget rigtigt,” kan reframe være, “Du stræber virkelig efter at levere høj kvalitet, ikke sandt?” Denne teknik bruges i aktiv lytning for at hjælpe den talende med at se deres situation fra et andet perspektiv, hvilket kan være med til at reducere negativitet og øge forståelsen. Reframing kan også hjælpe med at skabe en mere positiv og konstruktiv samtale ved at fokusere på løsninger og muligheder frem for problemer.
Ved at anvende åbne og lukkede spørgsmål samt reframing kan lytteren skabe en dybere forbindelse med den talende, forstå deres perspektiv bedre og fremme en mere meningsfuld og produktiv dialog.
Spørgsmålstype | Eksempel | Besvarelse |
---|---|---|
Kategoriske spørgsmål | Har du været i Ålborg? | Kan besvares med ja eller nej |
Informative spørgsmål | Hvor i Ålborg var du? | Kan besvares kort |
Uddybende spørgsmål | Hvad lavede du egentlig der? | Længere redegørelser |
Ledende spørgsmål | Jeg går ud fra, at du gerne vil til Ålborg igen? | Angiver det svar man ønsker eller forventer |
Alternative spørgsmål | Ønsker du rød eller blå? | Valgmuligheder |
Retoriske spørgsmål | Spørgeren svarer selv, men vækker tilhøreren ved at spørge. | — |
Lytteniveauer
Det optimale niveau er det vi kalder “global lytning.”
I coaching og aktiv lytning er det essentielt at forstå de forskellige niveauer af lytning for at kunne kommunikere effektivt og skabe en dybere forbindelse med fokuspersonen. Der er tre hovedniveauer af lytning, hver med sine karakteristika og anvendelser. Niveau 1 fokuserer på coachens egne oplevelser og reaktioner, hvilket kan begrænse forståelsen af fokuspersonen. Niveau 2 indebærer en dybere indlevelse i fokuspersonens perspektiv og følelser, hvilket skaber en mere empatisk og støttende samtale. Det optimale niveau, Niveau 3, også kendt som global lytning, går endnu længere ved at fange hele konteksten, inklusive de usagte elementer og den samlede energi i samtalen. Ved at mestre disse niveauer kan coachen facilitere mere meningsfulde og transformative dialoger.
Når jeg lytter med en empatisk holdning, har jeg mit fokus på den andens følelser, behov, uanset hvordan de udtrykkes. Der er fire ting jeg lytter efter med empatiske ører:
Bag enhver kritik og dom og bag ethvert krav, ligger umødte følelser og behov
For at kunne udøve global lytning som leder kræves det en bevidst forberedelse og et specifikt mindset. Dette indebærer følgende:
Ved at forberede dig grundigt og vedtage et passende mindset kan du som leder skabe et rum, hvor global lytning bliver muligt. Dette niveau af lytning kan hjælpe dig med at opfange de subtile nuancer og følelser, som ofte forbliver usagte, og dermed fremme en dybere og mere meningsfuld dialog.
Praktiske Cases fra Forskellige Brancher
Case 1: Sundhedssektoren
Case 2: Uddannelsessektoren
Case 3: Erhvervssektoren
Case 4: Kundeservice
Case 5: Offentlig Sektor
Aktiv lytning er en essentiel færdighed for ledere og medarbejdere i alle brancher. For at blive rigtig dygtige til aktiv lytning skal ledere øve sig på at være fuldt til stede i samtaler, udvikle empati, og praktisere både åbne og lukkede spørgeteknikker samt reframing. Ledere skal arbejde på at opfange både de sagte og usagte elementer i kommunikationen ved at lytte globalt, hvilket inkluderer at være opmærksom på kropssprog, tonefald og den generelle stemning.
At øve sig på aktiv lytning indebærer også at udvikle en ikke-dømmende holdning og være tålmodig, så man giver plads til fokuspersonens egne tanker og følelser uden at afbryde eller forcere samtalen. Ved at fokusere på disse aspekter kan ledere skabe dybere og mere meningsfulde forbindelser med deres team.
Gennem aktiv lytning kan vi skabe bedre relationer, forbedre samarbejdet og fremme både personlig og professionel udvikling. Dette fører til et mere positivt og produktivt arbejdsmiljø, hvor alle føler sig hørt og værdsat. Desuden kan det styrke tilliden og øge medarbejdernes engagement, hvilket i sidste ende bidrager til organisationens overordnede succes.